Wednesday, August 22, 2007

since the last time...

hm, hvor skal jeg begynne?

AVREISE
hele dagen før jeg dro satt jeg å småtutet av og på...
grudde meg sånn til å si hade til mamma a det var helt forferdelig!
d var også ille å si hade til Erlend,Aileen,cathrine,bertil,mor,far,martine å fredrik....

da jeg kom på flyplassen møtte jeg to gutter som også skulle dra. plutselig var tiden inne for å si hade til mamma, det gikk overraskende bra, jeg var nesten forbauset...
eller, det var TUNGT å si hade, men jeg klarte å la være å få sammenbrudd liksom.
en av guttene så at jeg syns det var trist, så han muntret meg opp litt.
jeg å de to guttene fikk oss noe å spise, så gikk vi på flyet.
flyet til london virket som en EVIGHET!
flyplassen i london , heathrow, var så stor at d var 10 min me buss fra terminal 4 til terminal 3, å vi fikk ikke hjelp fra sts før vi skulle i neste fly...

på det flyet(d tok 8 timer) satt jeg å den ene gutten fra norge i lag, vi leste harry potter eller så film....alle hadde egen tv i flyet, så jeg så shrek 3...tiden her gikk usannsynlig fort!
da vi kom til ohare i Chicago(den er mye større en heathrow) fant jeg ei jente fra finland som også skulle til sioux falls, for så å reise videre til minnesota. vi to fant(å jeg vet ennå ikke hvordan) gaten til sioux falls, å vi satt på flyet i lag å prata om ALT mulig rart.

da vi gikk av i sioux falls(som etter lengre observasjon har måttet få meg til å konkludere med at det uttales Su falls) var vi så forbauset over hvor LITE nervøse vi var...

vi møtte hvær vår hvertsfamilie, å gikk for å hente bagasjen...SOM IKKE VAR DER!
begges bagasje var igjen i chicago, så da, etter å ha vært våken i 22 timer(var veldig trøtt)
bar det rett avgårde til Wal*Mart... jeg skulle kjøpe meg litt klær å nødvendige ting for et par dager...trøtt som jeg var, gadd jeg ikke å bry meg...jeg endte opp med en rød shorts,grønn topp and that's it...Wal*Mart likte jeg da!
så var vi innom en plass for å spise, å alt dette tok i alle fall to timer...
så var det to timer fram til ormsby, jeg sovna i bilen, kom fram, fikk en kvikk omvisning i huset å gikk å la meg...

(OPPDATERING: Tes,Baby og Buddy er hester, Atheena,Zena og Maggie er hunder. adam:sønnen, andrea:datteren)
neste dag var bare andrea hjemme, hun viste meg rundt på nytt, å så spiste vi frokost...

min første amerikanske frokost besto av juice, frokost blanding med melk å pop tarts.
andrea dro på jobb, å resten av dagen var jeg alene hjemme, fikk bagasjen, pakket ut, satt på nettet...helt til dataen min ble fri for strøm...
i usa har de andre strømkontakter en det vi har!
åsså fikk jeg møte adam to ganger faktisk...

Dag to
vi spiste frokost, slappet av litt, å så dro vi til barb og sylvan. sylvan er slektningen til lori, å barb er kona hans. der brukte vi resten av dagen med å pynte i låven deres, der de skal ha bryllup til den ene datteren deres på lørdag, jeg er invitert...det blir et slags "bondebryllup".
låven ble kjempefin! jeg ble kjent med en annen av døtrene deres, Sara, hun var kjempe grei, hun hadde masse bra spørsmål om norge, å hele familien var interessert i å høre på.
hun hadde den søteste lille hunden ever(ikke søtere en atheena da) hun het Bailey.
etter denne dagen var jeg ganske sliten, men sov jeg lenger dagen etter?nei, jeg sto opp kl 4 om natta(er ennå ikke vant med tidsforskjellen)

Dag tre
denne dagen var det USANSYNLIG mye regn, å det lynte å tordnet som d aldri før har gjort!
var å kjøpte meg en power adapter, som jeg skulle plugge inn min plugg for så å plugge den i deres vegg(den virket ikke)
men vi skulle da til fairmont på the anual horse fair,(or something to that affect)
vi satt inne hele dagen, men stakkars deltagere! de var ute i regnet de!
vi satt inne på en tribune, å deltagere kom inn på hestene sine en etter en for å gjøre ting i forskjellige oppgaver, senere var det flere leker.
dette tok HELE dagen, men det var gøy.
Andrea red Tes, den nye hesten, omtrent alt gikk galt, fordi Tes hadde aldri vært med på noe slikt før.

en av lekene som var spesielt gøy å se, var da to stykk red inn manesjen(om en kan kalle det det da)på en hest, så skulle den bakerste personen gripe tak i et tau som hang i fra taket, å bli hengene der , til den andre som red hesten hadde ridd så å så langt, skulle komme tilbake, å så skulle den hengene komme seg på hesten igjen...jeg lo så jeg skrek, for det var ikke bare bare!

om kvelden så vi film, noe som resulterte i at jeg å atheena sovnet sammen under pleddet på gulvet...

Dag fire
denne dagen var vi innom skola å så...DEN VAR DIGER!
det er sykt hvor mange fag jeg kan ta...
skolen er delt opp i trimester. hvert trimester skal jeg ta fem fag, så da blir det tilsammen hele 15 fag på et år!
jeg kan velge alt selv! INGEN matte, INGEN tysk, INGEN gym!
jeg kan velge SERIØSE fag som:foreldrekurs, datafag,accounting, matfag,cabinetmaking,art,engelsk,amerikans historie,amerikansk litteratur,amerikansk lov,speech,media,drama, filosofi,mekaniske fag, matte OSVOSV!
tilsammen er det ca 135 forskjellige fag, dette er fordi at de har mange forskjellige fag si f.eks. innen mat, eller landbruk, også har de et fag du kan ta over flere trimester, med andre navn da...
innen en gruppe fag kalt agricultural education har de 22 fag, noen som er oppfølgere da men...
det er sykt mye i alle fall!!!!

så etter skola, dro vi til Mankato, en passe stor by...inne på et shopping senter(et STORT et) fant vi en halloween butikk, der hadde vi d ganske gøy en stund, åsså fant jeg til og med victoria's secret. jeg fikk istedet kjøpt en ny ledning, så nå funker dataen min!
vi var SELFØLGELIG innom Wal*Mart, der var vi i nesten tre timer, jeg kom ut med en jack sparrow t skjorte,9 filmer to cd'er å masse skolenotatbøker å permer...
vi var ikke hjemme før kl 12, å da var jeg trøtt!

I dag: sto opp kl 7, så the skulls, spiste frokost med alle sammen, lori,andrea å e for til St.James på skola, prata me en kul fyr, han va skikkelig grei, å fortalt me masse om skola. han va en eller anna rådgiver da... så for vi på jobben til ho Lori, der nle e motatt som paven selv...
alle kom bort å sku prat, spesielt ei, ho invitert me til å kom heim til ho når som helst hvis lori jobber for lenge osv, så etter en masse!!! oppmerksomhet, kom ei som jobba me ho lori dit me sin student i fra danmark, da va ei jenta som har bursdag samme dag som me! freaky!
vi for på biblioteket å fikk library cards, å en omvisning der...e kommer sikkert til å gå innom der av å til før å vent på at ho lori skal bi ferdig på jobb...
så va vi innom bussselskapet før å fiks buss når e nu sku føl før å ta den, da va hvist berre å ring når e treng skyss...

så va vi innom en "liten" matbutikk som va i alle fall to ganger rema 1000 i ørnes, med alt fra klær,sykler, mat osvosv...
såååå dro vi på sub way å spiste, såååååå dro vi hjem, hvor jeg hadde en liten norsk å tysktime for disse amerikanerne, vi lo så vi gråt....såååååå så vi en film, å jeg å lori pratet en del, .......såååååå gikk jeg å la meg....god natt!

2 comments:

Brita said...

du har hatt en tysktime med amerikanere?? marit kommer til å bli så stolt :D men virker som om du har det fint og sånn :) ilu <3

Jan Terje said...

Høres ut som du har da skikkelig fint :)
Bærre bra at du kosa d :D
Gleda me allerede t du kjæm tilbake :P



Look after yourself over there, ok? :)